Vereniging wil handhaving eenrichtingverkeer

Gepubliceerd op woensdag 12 januari 2022

Er wordt te hard gereden in de Dorpsstraat. Bovendien wordt het eenrichtingverkeer in de buurt keer op keer genegeerd. Dinsdagavond vroeg bestuurslid Arjan Morêe van de Vereniging Dorpskern Oud-Barendrecht in de raadscommissie Ruimte aandacht voor deze situatie.

Het eenrichtingverkeer zou volgens de vereniging goed werken, mits er aan voorwaarden wordt voldaan. “Maar we lopen tegen een enorme muur aan. We worden wel gehoord, maar de situatie wordt niet aangepast. Gaan we wachten tot er een ongeluk gebeurt?”

Wethouder Peter Luijendijk (CDA) erkent dat er veel mensen tegen het verkeer in rijden. Hij overlegt met het ministerie over de plaatsing van camera’s die deze mensen flitsen.

“Vijf of zes maanden geleden was ik bij u. Toen was de camera ook nog in onderzoek. We wachten al anderhalf jaar. We willen concrete maatregelen”, reageerde Arjan Morêe.
“Het gaat mij ook niet snel genoeg. Het is een ingewikkelde situatie en we mogen het niet zelf doen”, antwoordde de wethouder. Hij legde uit dat de gemeente niet zelf een camera kan plaatsen en boetes kan uitdelen. Dat loopt via het ministerie en de RDW in Leeuwarden.
De wethouder beloofde binnenkort te komen kijken in de Dorpsstraat of de aangebrachte borden en belijning wel voldoen.

Tekst

De complete tekst die Arjan Morêe uitsprak:

“Ten aanzien van het verkeer is er sinds de coronasituatie veel veranderd.
Zoals bekend is de verkeerssituatie tijdelijk aangepast sinds de zomer 2020 aangepast in éénrichtingsverkeer.
Dit was een pilot die is opgezet i.c.m. de uitbreiding van de terrassen vanwege de bijzondere situatie door corona.
Ook hier werden wij uitgedaagd door het participatietraject vanuit de gemeente.
Dit is een prima ontwikkeling en een taak die wij graag vervullen.
Wij hebben kunnen vaststellen dat éénrichting een situatie is die gedragen wordt mits er voldaan wordt aan voorwaarden/ te weten aanpassingen aan de inrichting. Dit om hard rijden en tegen de richting rijden te voorkomen/tegen te gaan.
Echter we lopen wel tegen een enorme muur aan en ook lijkt er een verschil te zijn wat participatie betekent.
Voor ons betekent participeren deelnemen op gelijk niveau en niet dat we slechts een advies geven en dat de ambtelijke molens doordraaien zoals ze deden.

Concreet wil ik hier inbrengen de hoge snelheden in de Dorpsstraat die nog steeds niet geremd zijn en dat na een periode van 1,5 jaar waar we al meer dan een jaar de oplossingen aangegeven hebben.
Wij vinden het enorm spijtig dat we als ervaringsdeskundige wel gehoord worden maar dat de situatie daardoor niet conform adviezen wordt aangepakt en opgelost
We hebben eerder de noodklok geluid in de pers omdat er beweging moest komen.
Vervolgens komen er dan gesprekken met wethouder en andere direct betrokkenen waar we vertrouwen in hebben maar we zijn inmiddels maanden verder en de aangedragen oplossingen blijven uit. Ook worden verantwoordelijken binnen gemeente gewisseld waardoor de kennis weg is en wij weer opnieuw moeten beginnen.
 
Ik heb een aantal vragen:

  • Waarom wordt er enerzijds uitgedaagd tot participatie en anderzijds niet overeenkomstig gehandeld ?
  • Gaat er gewacht worden tot er een ongeluk gebeurt ?
  • Gaan er gewacht worden totdat het echt gaat escaleren tussen bewoners en verkeersdeelnemers ?
  • Moeten we dan maar gaan stoppen met onze participatie ?
  • En wellicht de belangrijkste vraag: wat gaat er nu concreet gebeuren?”

Arjan Morêe (links) spreekt tijdens de digitale commissievergadering. Rechts gemeenteraadslid Kevin van Bommel (EVB)