Vereniging Dorpskern: overlast aan Oude Haven en Singel voorkomen

Gepubliceerd op vrijdag 19 februari 2016

Het Doormanplein in Barendrecht kan alleen op 1 maart autovrij gemaakt worden, als daardoor[nbsp] geen overlast ontstaat aan de Oude Haven en de Singel. Dit stelt de Vereniging Dorpskern Oud-Barendrecht.

De vereniging heeft zitting in de projectgroep, waarin wordt gesproken over de ontwikkeling van de Oude Dorpskern. [nbsp]

De gemeente heeft erkend dat er 40 parkeerplaatsen moeten komen voor langparkeerders. Het gaat om werknemers en eigenaren van bedrijven, die nu niet meer in de Oude Dorpskern kunnen parkeren. De gemeente moet daarover afspraken maken met de bedrijven, zodat deze auto’s buiten de Oude Dorpskern worden geparkeerd.

De gemeente voert de verkeersmaatregelen per 1 maart door.[nbsp] “Onze vereniging was wel verrast door deze stap. Wat ons betreft komt het er nu op aan dat er gehandhaafd gaat worden”, zegt voorzitter Peter Jongenotter. “De gemeente moet de overloop van parkeerdruk richting de Oude Haven en Singel tegengaan en controleren of de ‘langparkeerders’ inderdaad de alternatieve locaties gaan benutten.”

De vereniging wil dat er snel een verkeers- en parkeerplan voor de buurt komt. Ook moet er een nieuwe indeling en aankleding van het plein komen. “Bewoners en bezoekers moeten al dit jaar volop kunnen genieten van het vrije Doormanplein”, aldus Peter Jongenotter.

Op 21 januari vond nader overleg plaats tussen een vertegenwoordiging van de projectgroep en deskundigen van de gemeente over het parkeeronderzoek en de (alternatieve) locaties die door verschillende projectgroepleden zijn genoemd. De conclusies van dit overleg waren:

  1. Er dienen 40 parkeerplaatsen gecompenseerd te worden t.b.v. langparkeerders zijnde werknemers en werkgevers uit de Oude Dorpskern, ter voorkoming van verdrijvingseffecten naar de Oude Haven of Singel;
  2. De parkeerlocaties voor genoemde werknemers en werkgevers worden aan de rand van de Oude Dorpskern doch bij voorkeur buiten de Oude Dorpskern door de gemeente aangewezen;
  3. Er is daarbij commitment van de betreffende ondernemers, die de werknemers verplichten op de aangegeven locatie te gaan parkeren. Zij gaan schriftelijk akkoord. Het e.e.a. wordt zo mogelijk geregeld op basis van kenteken.
  4. De punten 1 t/m 3 moeten eerst geregeld zijn alvorens de verkeersmaatregelen uit het verkeersbesluit “Doormanplein autovrij” uitgevoerd mogen worden;
  5. De projectgroep start z.s.m. met het opstellen van een integraal verkeers- en parkeerplan voor de Oude Dorpskern, waarin o.m. de parkeerrouting, rijrichtingen, indien gewenst andere knelpunten worden opgelost.

Deze punten zijn door de projectgroep als advies aan het college voorgelegd. Het college heeft deze punten erkend en meegenomen in de besluitvorming.

In de Oude Dorpskern van Barendrecht zijn de lijnen voor de blauwe zone al getrokken. De verkeersmaatregelen gaan op 1 maart in.